Inspiratie

artier-Bresson, het Decisive Moment

“Het plezier zit in de geometrie, als alles klopt en op z’n plaats staat.” aldus Cartier-Bresson. Hij liep alleen rond met zijn camera. Al spiedend, met een onderzoekende blik. En op het juiste moment toeslaan.

De term “het beslissende moment” is door hem uitgevonden, ze werd voor het eerst door hem gebruikt in het boek, dat ook die woorden als titel meekreeg,The Decisive Moment. Hij slaagde erin om alledaagse dingen zo vast te leggen dat ze eeuwigheidswaarde kregen. Al kijkend door de zoeker van zijn camera, kaderde hij de wereld in. Hij was wars van het bijsnijden van foto’s, hij streefde altijd naar het in één keer vangen van het goede beeld. Achteraf de kadering van het onderwerp veranderen moest niet nodig zijn.

Ansel Adams, het Zone System

Bekend van zijn indrukwekkende landschapsfoto’s in zwart-wit, een van de meest invloedrijke fotografen van de twintigste eeuw. Fotografeerde in de jaren 1944 tot 1955 de nationale parken in Amerika, waaronder zijn beroemde opnames van Yosemite, met de opkomende maan.

Hierdoor kreeg hij naam als de bekendste natuurfotograaf van Amerika. Bedenker van het Zone-systeem, een methode om door middel van previsualisatie en beheersing vann het contrast het maximale te halen uit de capaciteit van de zwart-wit film. Van Peter Schütte, een van Ansel Adams leerlingen, krijg ik gedurende 2 jaar les in het kijken, belichten en toepassen van het Zone-systeem.

Helmut Newton, de bedekte naaktheid

Newton speelde met het gegeven “mode is kleding en kleding bedekt naaktheid”, de bedekte naaktheid. Als geen ander speelde hij met de grenzen tussen modefotografie en erotiek. Terugkerende thema’s in zijn werk zijn ‘de nacht’ en ‘de grote vrouw’. De hoge hak is zijn handelsmerk.

Zijn foto’s zijn “erotisch getint”, “choquerend”, “prikkelend en uitdagend”. Helmut Newton zorgde voor een nieuw startpunt in de modefotografie en was een groot  voorbeeld voor velen fotografen.

Franco Fontana,  het Concept van de Lijn

Fontana is een Italiaanse fotograaf, bekend om zijn abstracte kleur landschappen, vooral opgenomen in het mooie Toscaanse licht. Hij is bekend als de uitvinder van de fotografische regel aangeduid als Concept van de Lijn. Franco Fontana is vooral geïnteresseerd in het samenspel van kleuren en hij had op basis van zijn eigen levendige een originele fotografische taal, die bestempeld is als fotografische Trans-avantgarde.

Hij onderzocht verschillende onderwerpen: stedelijk landschap,  portret, mode, stillevens en naakt. Hij werkte met 35 mm camera’s, meestal op locatie om te beweren, dat zijn atelier de hele wereld was. In 1981 mocht ik een week een workshop volgen in Dubrovnik, onder leiding van deze meester van de fotografie, inspirerend en om niet meer te vergeten, een mooi mens, Franco Fontana.